Δείξε μου τη selfie σου, να σου πω ποιος εισαι

2014-08-07 15:23

Σύμφωνα με τα ευρήματα μίας νέας μελέτης, οι selfie φωτογραφίες μεταφέρουν διαφορετικά μηνύματα στους χρήστες που τις κοιτάζουν, ενώ η αποκωδικοποίησή τους γίνεται με γνώμονα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις διαφορετικές εκφράσεις του ανθρώπινου προσώπου.

Οι φωτογραφίες, που συνοδεύουν τον προσωπικό μας λογαριασμό στο Facebook, εξηγούν κατά 90% την “δημοφιλία” που χαρακτηρίζει το προφίλ μας, δεδομένου ότι τα ενδιαφέροντα που μοιραζόμαστε ή ακόμη και η ίδια μας η προσωπικότητα θεωρούνται “ασήμαντες” λεπτομέρειες μπροστά στη φωτογένεια μας.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο του Γιορκ, οι διαφορές στο ανθρώπινο πρόσωπο, όπως το μέγεθος των ματιών, επηρεάζουν τον τρόπο που απαντούν οι άνθρωποι σε ερωτήσεις σχετικά με την εντύπωση που τους κάνει ένα άτομο, το οποίο βλέπουν για πρώτη φορά στην οθόνη του υπολογιστή. Στην ερώτηση, “Πιστεύετε ότι αυτό το άτομο είναι ρομαντικό;”, η απάντηση ήταν θετική, όταν τα μάτια του ατόμου ήταν μεγάλα, ενώ η απάντηση ήταν αρνητική όταν φαίνονταν πιο μικρά.

Στα πλαίσια της μελέτης, οι ερευνητές χρειάστηκαν 1000 φωτογραφίες- προφίλ από το ίντερνετ με σκοπό να προχωρήσουν στην ανάλυση των χαρακτηριστικών του προσώπου των εικονιζομένων. Στη λίστα των 65 χαρακτηριστικών που αναλύθηκαν, συμπεριλαμβάνονται το κενό ανάμεσα στα φρύδια ή και το ύψος των ματιών.

Μία selfie, σύμφωνα με τους ερευνητές, δηλώνει φιλική ή ανταγωνιστική διάθεση
Μία selfie, σύμφωνα με τους ερευνητές, δηλώνει φιλική ή ανταγωνιστική διάθεση
Διαπιστώθηκε πως ακόμη και κάποιες ανεπαίσθητες αλλαγές ως προς την έκφραση του προσώπου σε μια selfie φωτογραφία μπορεί να μεταφέρουν ένα διαφορετικό μήνυμα σε εκείνον που την παρατηρεί. Από προηγούμενες μελέτες προκύπτει ότι υπάρχουν τρεις συγκεκριμένες “εξισώσεις” των χαρακτηριστικών του προσώπου οι οποίες μαρτυρούν κατά πόσο κάποιος φαίνεται προσιτός, επιβλητικός, ή θελκτικός στα μάτια των άλλων.

Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα, όταν οι άνθρωποι κοιτάζουν τις φωτογραφίες του προφίλ των χρηστών, προχωρούν σε βιαστικές κρίσεις για το άτομο με το οποίο μιλούν. Σχηματίζουν για παράδειγμα, μια πρόχειρη και αστραπιαία γνώμη γύρω από το εάν είναι φιλικοί, ανταγωνιστικοί, εχέμυθοι.

Οι ψυχολόγοι του βρετανικού πανεπιστημίου διαπίστωσαν ότι είναι δυνατό να προβλέψει κανείς, μέσω ειδικών μετρήσεων, με ακρίβεια την πρώτη εντύπωση που αφήνει σε κάποιον μια φωτογραφία στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων. Μάλιστα, σύμφωνα με τους ίδιους, η πρώτη εντύπωση είναι δυνατόν να επηρεάσει και την μετέπειτα συμπεριφορά μας προς ένα συγκεκριμένο πρόσωπο.

Για παράδειγμα, οι κοπέλες που ανεβάζουν “σέξι” φωτογραφίες, δεν λαμβάνονται πολύ σοβαρά από τους συνομηλίκους τους. Όπως φαίνεται, ο χρόνος που αφιερώνει κανείς για να βρει την “τέλεια” selfie, είναι πολύ περισσότερος απ' ότι χρειάζεται για να καταλήξει σε μια εμπεριστατωμένη άποψη για τον χαρακτήρα του ατόμου που συνομιλεί.

... Μέχρι να βγει η "τέλεια" selfie
... Μέχρι να βγει η "τέλεια" selfie
Συγκρίνοντας την έρευνα με παλαιότερες, προκύπτει πως το πλήθος των κρίσεων που συσσωρεύονται γύρω από μία εξωτερική εμφάνιση δηλώνει πράγματι, απερισκεψία και μία όχι και τόσο συναισθηματική σταθερότητα. Είναι σαν να “είμαστε προγραμματισμένοι να κρίνουμε τους ανθρώπους, σύμφωνα με την εξωτερική τους εμφάνιση”, αναφέρουν οι μελετητές.

Είναι πλέον αποδεκτό ωστόσο, πως η εποχή των selfie φωτογραφιών και των αστραπιαίων κρίσεων ορίζει και επιβάλλει την εποχή των επιφανειακών σχέσεων. Θέτει σε νέα επίπεδα τον ναρκισσισμό, επαναπροσδιορίζοντας τις ανθρώπινες αξίες που μας χαρακτήριζαν μέχρι χθες. Δεν μπορούμε φυσικά, να είμαστε πάντοτε ελκυστικοί και αρεστοί στις φωτογραφίες που βγάζουμε. Μπορούμε ωστόσο, να εξιδανικεύουμε την μορφή μας στη διαδικτυακή μας καθημερινότητα.

Ίσως, αυτή η αντίθεση εξηγεί πλέον, τον λόγο που αναφερόμαστε συχνά, στις επιφανειακές σχέσεις που χτίζονται στο διαδίκτυο ή την κενότητα που ολοένα και περισσότερο νιώθουμε πως δημιουργείται ανάμεσα σε δύο άτομα "καλωδιωμένα" με τον υπολογιστή, που αποτρέπει με τη σειρά της, να βιώσουμε οτιδήποτε εντονότερο πέρα από την αναζήτηση μίας “δυνατής” selfie φωτογραφίας.

 

πηγή: pathfinder.gr